Nebylo nic nalezeno.

Foto: ČAS

Výstupy konference ČAS: Důvěra jako podmínka sociální práce

Téma důvěry bylo nahlédnuto z mnoha úhlů pohledu, od teoretických konceptů po velmi praktické návody jak na to. Představme si nejdůležitější body a výstupy konference. Audiozáznamy příspěvků najdete na stránce konference.

Dvoudenní oborová konference s mezinárodní účastí je formát, který Česká asociace streetwork realizuje v intervalu dvou nebo tří let. Na té letošní zaznělo 38 příspěvků a workshopů vedených 63 přednášejícími a měla 232 účastníků a účastnic z různých částí republiky.

Tradičně jsme na konferenci jako přednášející pozvali i kolegy a kolegyně ze zahraničí. Letos jimi byli naši partneři z projektu SWIT (Streetwork and Institution).

Finské kolegyně představily metodu řešení konfliktů street mediation, která efektivně pracuje s konflikty ve veřejném prostoru nejen u mladých lidí, ale například i v sousedských vztazích. Propracovanou metodou jsme měli možnost už dříve vidět na stáži, kterou ČAS organizovala (více ZDE).

Ze švédského Goteborgu nám partneři projektu přivezli zkušenost, jak se daří bojovat s dezinformacemi formou osobních setkání. Konferenci navštívila jako aktivní prezentující nebo jako posluchači skupina slovenských kolegyň a kolegů, jsme rádi, že česko-slovenskou spolupráci a přátelství udržujeme již od dob společné republiky a jsme si vzájemně inspirací i podporou. Důvěra jako téma při práci s mladými lidmi ohroženými radikalizací a násilným extrémismem byl název důležitého příspěvku Ester Köverové z organizace Mládež ulice. Lucia Holečková a Sabina Dúbravová z Magistrátu hl. mesta Bratislavy představily Mestský terénny tím, program Ohrozená mládež vo verejnom priestore (NPDM) s příspěvkem Búranie bariér a budovanie dôvery medzi rôznymi subkultúrami mládeže v uliciach Bratislavy.

Ústřednímu tématu důvěry se na konferenci věnovaly příspěvky ve třech různých úrovních. Tou první byla důvěra jako základ vztahu klient – pracovník, tedy pomáhající profese.

Důvěra musí být vzájemná, nemůže nastat, pokud jeden ze subjektů vztahu důvěru v druhou osobu nemá. „Někdy největší změna začne až ve chvíli, kdy ti někdo věří víc, než věříš sám sobě,“ poznamenala k tématu zkušená streetworkerka Kateřina Jannová.

Druhou úrovní byla důvěra v rámci mezioborové spolupráce –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ mezi institucemi, mezi obory (např. sociální práce, pedagogika, medicína). K této úrovni důvěry přispívá porozumění jazyku, který obory používají, transparentní nastavení výměny informací, kompetencí a zodpovědností a především shoda na cíli, který spolupráce má. Ten by měl být všem stejný: podpořit člověka v překonání překážek, které má na cestě k důstojnému životu a naplnění svých potřeb. Důvěra v sociální práci od partnerů spolupráce roste, pokud jsme úspěšní a máme výsledky. Ke spolupráci dále přispívá dobré řízení procesů a kvalitní case management.

Třetí úrovní pohledu na důvěru v sociální práci byla oblast transverzální spolupráce – tedy spolupráce mezi občanským sektorem, veřejnou správou a komerčními subjekty.

“Důvěra sociálních pracovníků ve stát, samosprávy a veřejné instituce je hodně nízká a nedivím se tomu. Denně se setkávají s tím, jak nefunkční je systém podpory těch nejzranitelnějších a často jsou svědky toho, jak k jejich klientům i k nim samotným samospráva nebo veřejné instituce přistupují. Za dobu, po kterou se v sociální práci pohybuji, se situace lidí, hlavně rodin s dětmi, velmi zhoršila a sociální pracovníci se často ocitají v bezvýchodných situacích a naráží na nefunkční systém,” komentovala tuto úroveň spolupráce Věra Růžičková, odborná ředitelka Ratolest Brno.

“Občanský sektor, včetně našeho, tedy občanský sektor, který naplňuje zadání státu a samospráv poskytovat sociální služby, je často dotazován na data, zkušenosti. Jsme přizváni do tvorby komunitních plánů nebo strategií k řešení sociálního vyloučení. Avšak tyto strategie nejsou naplňovány, nebo je po konzultačním procesu rozhodnutí úředníků učiněno bez ohledu na naše doporučení. Jako by participace probíhala jen na oko, nebo jen na papíře, ne ve skutečnosti,” dodává Martina Zikmundová z ČAS.

Na konferenci dále zaznělo to, že úroveň důvěry, respektive nedůvěry se také odráží v mzdovém ohodnocení sociálních pracovníků a pracovnic nebo v nepovedené kampani Ministerstva práce a sociálních věcí, kdy na Světový den sociální práce ministr a jeho kolegyně posílají sociálním pracovníkům a pracovnicím papírová srdce, namísto důstojné mzdy.

Audio záznamy i prezentace z konference najdete na https://konference.streetwork.cz/.

V průběhu konference byla předána výroční cena ČASOVANÁ BOTA osobnostem a týmům roku 2024. Výsledky soutěže najdete ZDE.

Děkujeme všem, kdo se na konferenci podílel, kdo přednášel i všemu ostatnímu účastnictvu.

Na závěr několik citací z evaluačních dotazníků:

“Moc díky! Vždy je to velká inspirace a motivace, cítím sounáležitost v pestrosti!”

“Byl jsem poněkolikáté a letošní ročník mi přišel asi nejlepší, takže dobrá práce.”

“Téma důvěry považuji za naprosto zásadní v každodenní praxi sociální práce. Jsem velmi ráda, že se konference zaměřila právě na tuto oblast – často ji bereme jako samozřejmou, ale je to něco, co musíme aktivně budovat a chránit. Přednášky a diskuse byly podnětné a nabízely různé úhly pohledu – od teoretického ukotvení až po konkrétní zkušenosti z praxe. Oceňuji prostor pro sdílení mezi odborníky z různých typů služeb – to vždy přináší nové vhledy.”

“Velmi si cením Vaší každodenní práce a úsilí, s nímž upozorňujete na závažná témata ve společnosti, propojujete jednotlivé aktéry, hledáte řešení a nenecháváte se odradit překážkami. Přeji Vám hodně sil do další činnosti a upřímně děkuji Vám všem z ČAS i IKP za to, že posouváte sociální služby kupředu a nenecháváte je ustrnout.”

“Veľmi ďakujeme za pozvanie, vážime si, že sme medzi vami mohli byť a inšpirovať sa od toľkých profesionálov/ok, ktorí sú v praxi už mnoho rokov. Pre nás ako relatívne novú službu (mestský terénny tím) to bola veľká česť. Po naozaj dlhej dobe som mala pocit, že "v tom" nie som sama - stretla som rovnakých jednorožcov! Vďaka a veľmi držíme palce!”

Tagy