Komu je kurz určen:
Pracovníkům, kteří pracují v přímé práci s klienty různých cílových skupin v různě organizovaných službách. Kurz je vhodný pro kohokoli, kdo pracuje v sociální, zdravotnické, pedagogické oblasti, ale i v soudnictví či ve firmách a vede ve své práci dialog – ať už s klienty, studenty či podřízenými.
Termíny kurzu:
- 1. setkání 30. – 31. 3. 2021
- 2. setkání 1. – 2. 6. 2021
- 3. setkání 14. – 15. 9. 2021
Součástí online kurzu budou i samostatné aktivity a úkoly v mezidobí mezi setkáními kurzu.
Časy výuky:
- 1. den 9–17 hod.
- 2. den 9–17 hod.
Lektor kurzu:
PhDr. Jan Soukup, Ph.D. – psycholog a psychoterapeut. Přednáší na katedře adiktologie 1. LF UK, pracoval na Klinice adiktologie VFN (Apolinář). Absolvoval základní a lektorský výcvik v motivačních rozhovorech, výcvik v rogersovské psychoterapii a v taneční a pohybové terapii.
Anotace kurzu:
Motivační rozhovory jsou poradenským a terapeutickým přístupem zaměřeným na podporu hledání vnitřní motivace ke změně chování. Mají klinicky ověřenou účinnost a jsou využívány v oblasti sociální, zdravotnické, pedagogické, v soudnictví či ve firmách – využívají se mj. v práci se závislými na drogách, alkoholu, gamblingu, s lidmi s poruchami příjmu potravy, při odvykání kouření, při změně životosprávy, při změně nezdravých návyků, v probační službě, v práci s mladistvými, nebo při změnách v organizacích. Motivační rozhovory jsou rovněž účinné v prevenci vyhoření.
Motivační rozhovory vychází z přístupu zaměřeného na klienta a zaměřují se na zkoumání a řešení ambivalence, související s procesy změny a rozhodování. Motivace je vnímána jako proměnlivá charakteristika, významně ovlivnitelná pracovníkem jak v pozitivním, tak v negativním směru. Předpokladem k úspěšné práci s motivací je schopnost empatického naslouchání, porozumění vnitřním motivačním silám klienta, podpora jeho vlastních schopností a respekt k jeho autonomii zároveň s jasným zaměřením společné práce a vědomím cíle.
Osnova kurzu:
- Změna a její předpoklady: klient jako zdroj vlastní motivace a řešení
- Motivační rozhovory: úvod, základní principy a techniky, využití
- Vliv pracovníka na motivaci klienta
- Podpora motivace a sebedůvěry klienta
- Odpor ke změně a jeho zvládání
- Podávání informací
- Úspěšné plánování
- Kazuistická práce s využitím motivačních rozhovorů
Místo konání:
- Online – platforma Zoom
Podmínky pro účast na kurzu:
- účast na prvním setkání je klíčová a v případě náhlé nemoci je potřeba, aby vysílající organizace měla v záloze připraveného náhradníka. Při absenci na setkání je další účast v kurzu již problematická, neb jednotlivá setkání na sebe navazují.
- při absenci na celém druhém či třetím setkání lze kurz dokončit až v rámci dalšího běhu kurzu v následujícím roce.
- účastníci by neměli mít ve dnech kurzu další pracovní povinnosti.
- pro úspěšné absolvování kurzu předpokládáme max. absenci v rozsahu jednoho půldne (tj. ca 4 hodiny).
- zpracování písemné reflexe vlastní práce s klientem.
Cena kurzu:
- Cena kurzu stanovena ve výši 10 500 Kč.
- Pro účastníky z členských zařízení České asociace streetwork z.s. cena 8 500 Kč.
Uzávěrka přihlášek:
9. 3. 2021V kurzu jsou volná místa, lze se přihlásit i po uzávěrce.