Jedním z hlavních prvků švédského systému je důraz na primární a sekundární prevenci, zejména u dětí a mládeže. Naopak dospělé cílové skupiny nejsou tak intenzivně podporovány, což je zásadní rozdíl oproti české praxi. Velmi nás zaujal silný interdisciplinární přístup, který ve Švédsku není jen teorií, ale skutečně propojenou praxí. Sociální pracovníci jsou součástí různých městských služeb, včetně policie. Sociální práce přímo u policie byla pro mnoho účastníků stáže překvapením. Dozvěděli jsme se, že tito pracovníci se věnují specifickým úkolům, které v Česku zatím vykonávají samotní policisté. Položili jsme si otázku, zda by péče o zranitelné oběti a další podobné činnosti neměly být právě doménou sociálních pracovníků působící u policie i v České republice. Z našeho pohledu tento systém posiluje důvěru mezi sociálními pracovníky a dalšími městskými orgány a přispívá k budování sociální koheze, která je ve Švédsku považována za základní hodnotu.
Společné fungování městských služeb pod jednou organizací zvyšuje efektivitu spolupráce. Do monitorování a mapování situace ve městě jsou zapojeni všichni aktéři (policisté, sociální pracovníci, politici, úklidové služby i řidiči městské hromadné dopravy), což minimalizuje nesoulad při vyhodnocování situací a následném plánování intervencí. V české praxi se často stává, že informace od policie, úřadů nebo neziskových organizací nejsou posuzovány stejně a tedy nenalézáme shodu ve způsobech řešení a následném plánování právě zmíněné intervence. V Göteborgu se však všechny složky běžně zapojují do spolupráce, což považujeme za příklad dobré praxe.
Velký důraz je kladen na propagaci městských služeb prostřednictvím městského znaku, který se tak spojuje s kvalitou a spolehlivostí. Göteborg byl v minulosti rozdělen na více samosprávných celků, ale z důvodu rozdílné kvality služeb a vysokých administrativních nákladů došlo ke sloučení do čtyř větších jednotek. Centralizace služeb přispěla k rovnoměrnější kvalitě a efektivnějšímu řízení.
Navzdory tomu, že sociální služby jsou převážně poskytovány městem, fungují zde také neziskové organizace, které pokrývají oblasti mimo dosah městského systému. Tento model ukazuje, že robustní centrální systém nemusí být vždy flexibilní, což dává prostor pro doplnění ze strany neziskového sektoru.
Inspirace pro českou praxi
Jedním z inspirativních prvků je zapojení regionálních politiků do spolupráce se sociálními službami. V Göteborgu politici aktivně působí v poradních komisích a udržují blízký kontakt s občany, komunitami a organizacemi. Tento přístup zlepšuje komunikaci a spolupráci a mohl by být přínosný i v České republice.
Dalším zajímavým konceptem byl „Social Bus“, mobilní centrum sociálních služeb, které oslovuje mládež v městských i příměstských oblastech. Tento přístup usnadňuje přístup k sociální pomoci a službám zaměřeným na harm reduction. Inspirativní byla také organizace odpoledních a večerních terénních aktivit, které pomáhají oslovit těžko dostupné skupiny.
Mezi další inspirace patřil projekt „Man behind the uniform“. Tento program usiluje o vytvoření vztahů mezi mládeží a lidmi v uniformách, například policisty, hasiči nebo řidiči městské dopravy. Projekt vznikl jako reakce na vandalismus ze strany mládeže, která tímto způsobem vyjadřovala frustraci. Místo represí se město zaměřilo na budování vztahů a vzájemného porozumění, což přináší pozitivní výsledky a tento program se dále rozšiřuje do dalších měst a zemí mimo Švédsko.
Inspirací bylo mnoho a další byla práce města s dezinformacemi. Dovolíme si říci, že boj s dezinformacemi probíhá i v České republice a to skrze sociální sítě a obecně probíhá ve virtuálním světě. Tímto směrem se město nevydalo, naopak s nimi bojuje skrze osobní kontakt. Tým, který má tuto agendu na starosti, je složen z různorodých týmů a komisí, protože je jedná o průřezové téma. Zaměstnanci Göteborgu následně většinu svých personálních a finančních zdrojů soustředí do osobních setkání s občany, zájmovými spolky, kde vzniká platforma a prostor pro zpětnovazební komunikace občana a města. Město díky tomu může uvědoměle nastavovat veřejné politiky a zvyšovat svou citlivost vůči tématům důležitým pro osoby žijící na území města. Během naší stáže jsme vznesli dotaz, zda se neochuzují svou neaktivitou na sociálních sítích – bylo nám řečeno, že pro ně samotné je to otázka, ale momentální trend je zaměřovat se na osobní setkání a utváření vztahů a komunikačních mostů tímto způsobem.
Závěrečné zhodnocení stáže
Stáž v Göteborgu nám poskytla nový pohled na fungování sociálních služeb a ukázala, jak lze efektivně propojit různé složky městských orgánů. Přestože švédský systém klade větší důraz na práci s dětmi a mládeží než na podporu dospělých, ukázal nám hodnotu dlouhodobých investic do budování komunity a sociální koheze. Celkově jsme si ze stáže odnesli mnoho inspirace, kterou bychom rádi uplatnili v českém kontextu.
Autoři: J. Špaček, G. Mubeenová, D. Stará, D. Ertner
SWIT – Cooperation of Street-Based Youth Workers and State/Regional/Municipal Institutions, co-funded by the European Union, project number: 2023-1-CZ01-KA210-YOU-000157853.
#casvisits #casvisitsinstitutions #erasmusplus #trustininstitutions #civilsociety #streetworkandinstitutions @dzs.cz; @EUErasmusPlusProgramme; @streetwork.cz; @asemanlapset; @goteborgsstad